Forskare får diplom av drottning Silvia för diabetesforskning

Spara favorit 5 okt oktober 2017
Malin Rising Holmström till höger i bild.

Malin Rising Holmström vid Mittuniversitetet driver ett projekt som fått forskningsmedel från Majblommestiftelsen för att forska om barn med diabetes i skolmiljö. Nu har Malin Rising Holmström tagit emot diplom på Kungliga slottet.

Projektet Diabetes i skolan (DiS), har varit igång ett år och handlar om att se hur situationen för barn med diabetes typ 1 ser ut i skolan. Diabetes typ 1 är en kronisk sjukdom som kräver ständig planering och att hålla koll på vad och när man äter. Vilket kan vara svårt för någon som är nio eller tio år gammal.

– Vi har letat goda exempel  och erfarenheter där familj, skola och hälso- och sjukvård ger ett bra stöd för de barn och ungdomar som behöver det. Vi hoppas identifiera vad det är som gör att barnen känner sig trygga och att skolsituationen trots diabetes fungerar bra.

Det Malin Rising Holmström och hennes kollegor Marie Häggström, Åsa Audulv, Lena Junehag och Siv Söderberg hoppas är att projektet ska öka förståelsen och kunskapen för barnens situation i skolan.

Projektet genomförs i samarbete med Sundsvall, Timrå, Härnösand och Ånge kommun.

Majblomman har funnits sedan 1907 och är Sveriges största barnhjälpsorganisation. Insamlingen pågår under två veckor. Därefter hjälper Majblomman barn på flera sätt under hela året, för att lindra effekten av barnfattigdom och ekonomisk utsatthet.

Tillabaka till toppen
Stäng meny